Průvodce protektorátní Prahou

Průvodce protektorátní Prahou je mimořádný počin pana Jiřího Padevěta ve spolupráci s Archivem hlavního města Prahy. Jedná se o ojedinělého průvodce Prahou v letech 1939 až 1945, tedy během existence tzv. Protektorátu Čech a Moravy. Město se příchodem okupantů zcela změnilo, potemnělo, ztratilo svobodu. Městem obcházel strach a nesvoboda. Vylidněnými ulicemi zněl dupot vysokých holínek.

Mnohé domy byly zabrány, majitelé vyhnáni, zatčeni. Na jejich místě se usadili okupanti a jejich organizace. V jejich zdech se plánovaly či konaly vraždy a jiné zločiny. Kdyby zdi mohly mluvit… Vyprávěly by kruté příběhy plné bolesti, nenávisti a vzdoru. Jiné zdi byly svědky tajných setkání statečných lidí, kteří bojovali proti nenáviděnému režimu. Byt v domě Karmelitská 382/14 na Malé Straně byl svědkem mnoha přípravných schůzek významné odbojové organizace Politického ústředí. Zde byl dne 27. ledna 1940 zatčen gestapem JUDr. Přemysl Šámal, kancléř tří prezidentů (T. G. Masaryka, Edvarda Beneše a Emila Háchy) za protiněmeckou činnost. Kniha je plná podobných hrdinů, ale i zrádců. Jen kousek od bytu na Karmelitské spřádal intriky převor Maltézských rytířů Franz Werner Bobe, který byl nebezpečným konfidentem gestapa, udával duchovní a své konkurenty, například biskupa Gorazda. Za své činy si vysloužil oprátku. Trest byl vykonán v Pankrácké věznici. Příkladů zrady a hrdinství zde naleznete nespočet.

Publikace Vás zcela pohltí dobovou atmosférou. Stačí si jen vybrat danou část Prahy a vydat se po stopách událostí, které ovlivnily tolik životů. Můžete se hned vydat po stopách osobností, ulic, domů. Můžete začít Malou Stranou a skončit na Hradčanech, kde se seznámíte s nelehkou hradní situací prezidenta Háchy, nebo jen tak listovat publikací a náhodně si vybrat ulici, událost, osobu. Doporučuji čtenáři spolupracovat s Wikipedií, pokud tedy není zcela znalý reálií a osobností v první polovině 20. století. Sám jsem objevil několik pro mě zajímavých osobností, třeba již výše zmíněného JUDr. Přemysla Šámala, o kterém jsem dříve neslyšel.

Publikace obsahuje bezpočet fotografií, které podtrhují potemnělou atmosféru nedávné minulosti a zachycují události, místa a osobnosti, jejichž jména dávno zavál čas.

Průvodce má vynikající strukturovaný rejstřík. Lze vyhledávat dle jmenného rejstříku osobností, místního rejstříku (ulice, číslo popisné), rejstříku německých názvů ulic a věcného rejstříku dle událostí.

Knížka je skvělým dárkem pro nadšence české historie 20. století.